Educatorul și exigențele socio-profesionale
Autor: Laura
Emilia Șerbănescu
Abstract
Definirea problemei: Această cercetare
urmărește evidențierea necesității unei permanente creșteri a calității, în
proiectarea și punerea în practică, a programelor de formare a cadrelor
didactice din sistemele de Învățământ. Actualele exigențe determinate de
continua schimbare a societății, care se exercită asupra cadrelor
didactice,constituie surse ale dezbaterilor legate de politicile educaționale ale
țărilor europene. Nicio reformă a aeducației nu se poate realiza dacă se ignora
importanța pregătirii teoretice și practice a profesiei didactice.
Scopul studiului: Această lucrare are
ca scop identificarea modelelor eficiente și folositoare în formarea inițială a
cadrelor didactice, având în vedere profesionalizarea carierei didactice.
Obiectul cercetării îl reprezintă procesul formării inițiale a cadrelor
didactice din România, prin intermediul studiilor universitare. Obiectivele
cercetării vizează: eficiența modului de organizare curricular și administrativ
al programelor de studii din universități; implicațiile practicii pedagogice
din universitate asupra formării competențelor profesionale; percepția
inspectorilor, responsabili cu formarea continuă a cadrelor didactice, în
legătură cu nivelul competențelor profesionale pe care le dețin cadrele
didactice în debutul carierei.
Metodologia: În ceea ce privește
metodologia acestei cercetări, ca tehnică de investigare
s-a
folosit analiza documentară și investigarea pe bază de chestionar asupra a
patru grupuri țintă: cadre didactice universitare, studenți, cadre didactice
debutante și inspectori responsabili cu formarea continuă. Eșantionul
studenților cuprinde 569 subiecți, cel
al cadrelor didactice universitare 196 subiecți, cel al inspectorilor cuprinde
40 de subiecți ,iar cel al cadrelor didactice debutante cuprinde 492 subiecți.
Această etapă a cercetării analizează programul de pregătire pentru profesia
didactică , atât din punct de vedere organizatoric, cât și curricular.
Rezultatela cercetării: Acestea confirmă ipotezele, precum:
gradul de implicare a studenților în formarea lor pentru cariera didactică este
într-o rație de interdependență cu motivația parcurgerii modulului de pregătire
profesională; practica pedagogică este insuficient valorizată în procesul
formării competențelor profesionale; prezența unor elemente de inițiere a studenților în cercetarea educațională este
de natură să sporească preocuparea lor pentru dezvoltarea competențelor
specifice unui cadru didactic.
Concluzii/recomandări: acordarea unei atenții mai mari
practicii pedagogice; selectarea minuțioasă a disciplinelor de specialitatea și
a conținuturilor aferente lor în funcție de nevoile reale ale sistemului de
învățământ; finanțatea corespunzătoare , prin acordarea de burse studenților.
Cuvinte cheie: competență, formare inițială, calificare, programe
de pregătire profesională
Sura:
http://www.unibuc.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu